SURVIVOR 2024 už DNES Všetci účastníci tu!

Ako znížiť cholesterol – za 26 dní, stravou, bez liekov a u detí

Aktualizované:

Autor: Lenka

Ako znížiť cholesterol

Ako znížiť cholesterol môže byť jednoduchšie, ako sa na prvý pohľad zdá. Vysoký cholesterol je veľmi nebezpečný a prináša mnoho zdravotných komplikácií. Prečítajte si, ako znížiť cholesterol bez liekov, stravou alebo za 26 dní.

Ako znížiť cholesterol v tele

Cholesterol sa tvorí v pečeni a je potrebný pri produkcii viacerých hormónov. Problematické sú vysoké hladiny „zlého“ cholesterolu – LDL, ktorý spôsobuje ukladanie cholesterolu v stenách krvných ciev

Cholesterol je látka, bez ktorej sa naše telo nezaobíde. Ale v dnešnej dobe je jeho zvýšená hladina veľkým strašiakom, pretože stojí za príčinou kardiovaskulárnych chorôb.

Zdravý životný štýl a detoxikácia organizmu je jeden zo spôsobov, ako znížiť cholesterol v tele.

V článku nájdete

Vysoký cholesterol príznaky

Vysoký cholesterol sa neprejavuje žiadnymi príznakmi, dá sa zistiť len pomocou krvných testov. 

Nie je možné pocítiť, že sa cholesterol v tele hromaní a ani nevidno jeho účinky. Nazýva sa aj „tichým zabijakom“, pretože môže spôsobovať zdravotné problémy bez toho, aby ste si ich boli vedomí.

Vysoký cholesterol môže spôsobiť upchatie artérií tukovými usadeninami, čo zvyšuje riziko srdcových ochorení a cievnych problémov, ako je infarkt myokardu a mozgová mŕtvica.

Príčina vysokého cholesterolu

Vysoký cholesterol je bežný zdravotný problém, ktorý môže mať niekoľko príčin. Hlavnými faktormi, ktoré môžu prispieť k vysokému cholesterolu, sú:

  • príjem potravy s vysokým obsahom cholesterolu a nasýtených tukov
  • rodinná história vysokej hladiny cholesterolu
  • sedavý životný štýl
  • časté užívanie alkoholu
  • nadváha a obezita
  • alkohol a fajčenie

Ako znížiť cholesterol v krvi

Ak máte vysoký cholesterol, prvé čo na zníženie cholesterolu musíte vyskúšať je strava.

Medzi ďalšie tipy patrí:

  • Pravidelný pohyb
  • Zníženie hmotnosti
  • Kontroly u lekára
  • Výživové doplnky

Hodnoty vysokého cholesterolu u dospelých

HodnotaStav
Od 3,9 do 5,2 mmol/lbezpečný
Od 5,2 do 6,2 mmol/lzvýšený
Od 6,2 do 7,8 mmol/l vysoký
Nad 7,8 mmol/lrizikový
Diéta na zníženie cholesterolu
Zdroj: unsplash.com

Ako znížiť cholesterol za 26 dní

I keď je 26 dní krátky čas na dosiahnutie výrazného zníženia hladiny cholesterolu, i malá zmena môže ovplyvniť vaše zdravie.

Každý deň počas 26 dní sa držte nasledujúcich bodov :

  • zaraďte zdravé tuky (orechy, semienka, avokádo, ryby)
  • zvýšte príjem rybieho oleja
  • znížte príjem soli
  • pohybujte sa pravidelne
  • obmedzte alkohol a prestaňte fajčiť
  • vyhnite sa vyprážaným jedlám, sušienkam a iným nezdravým potravinám
  • zvýšte príjem vlákniny

Ak máte vysokú hladinu cholesterolu alebo ste vysoko rizikovým jedincom, mali by ste liečbu konzultovať so svojím lekárom. Lekár vám môže odporučiť lieky na zníženie cholesterolu, ak je to nevyhnutné a predpíše E recept.

Ako znížiť cholesterol stravou

Pri zvýšenom cholesterole by ste mali jesť hlavne potraviny s nízkym obsahom tukov a naopak s vysokým obsahom vlákniny. Rovnako treba postupovať aj pri tom, ako sa zbaviť zápchy.

Potraviny, ktorým by ste sa mali vyhnúť sú práve tie, ktoré obsahujú veľa nasýtených tukov. Sú to napríklad vajcia, maslo, vnútornosti, tučné mliečne výrobky ako smotana a syry, s vysokým obsahom tuku v sušine.

Potraviny na zníženie cholesterolu

  • morské plody a ryby
  • rastlinné oleje
  • ovsené vločky
  • listová zelenina
  • paradajky
  • surový cesnak
  • avokádo
  • jablká
  • orechá a semienka
  • zelený čaj
  • strukoviny
  • hydina a králik
  • celozrnné pečivo
  • červená fermentovaná ryža
  • bezváječné cestoviny

Jedálniček na zníženie cholesterolu

Pozrime sa na spôsoby, ako znížiť hladinu „zlého“ LDL cholesterolu a zvýšiť hladinu „dobrého“ HDL cholesterolu jedálničkom.

Použite potraviny na zníženie cholesterolu, inšpirujte sa receptami z cukety alebo receptami nižšie

Recepty na zníženie cholesterolu

Diéta na zníženie cholesterolu je v určitých prípadoch kľúčová, pretože zahŕňa zdravé potraviny a stravovacie návyky, ktoré pomáhajú znížiť hladinu LDL cholesterolu (tzv. „zlého“ cholesterolu) v tele a zvýšiť hladinu HDL cholesterolu (tzv. „dobrého“ cholesterolu).

Pečený losos s varenými zemiakmi

Steak z lososa umyte a osušte, položte na alobal, okoreňte, pridajte vetvičku rozmarínu a koliesko citrónu, pokvapkajte olivovým olejom a zabaľte.

Potom ho vložte do rúry a pečte na 180 stupňoch, približne 15 minút. Zemiaky uvarte v šupke v osolenej vode, sceďte a pridajte trochu masla. Nakrájajte ich na plátky.

Dochuťte dipom z ricotty a bieleho jogurtu, kde primiešate nasekanú bazalku, soľ, čierne korenie a citrónovú šťavu.

Kuracie stehná v kapuste

Použite teflónový hrniec, kde zohrejete olej a následne na ňom zľahka opečiete cibuľu nakrájanú nahrubo.

Pridajte stehná bez kože, zasypte ich zemiakmi pokrájanými na hrubšie polmesiačiky a navrch dajte nadrobno nakrájanú kapustu. Osoľte, okoreňte, pridajte trochu vegety, rascu a kúsok masla.

Na koniec stačí priliať vody približne do polovice objemu hrnca, a prisypte najemno nastrúhaný cesnak. Za 30–35 minút môžete servírovať.

Prírodný morčací plátok s ryžou

Očistite mäso, osoľte ho, okoreňte, pridajte šalviu a rozmarín, pokvapkajte olivovým olejom a dajte odležať cca na dve hodiny do chladničky.

Následne na panvici rozohrejte olej, na ktorom roztopíte kúsok masla. Morčací plátok opečte dozlata a podávajte s dusenou ryžou.

Ako znížiť cholesterol bez liekov
Zdroj: unsplash.com

Ako znížiť cholesterol bez liekov

Ako znížiť cholesterol prírodnou cestou je tiež jedna z možností. Vyskúšať môžete aj prírodné výživové doplnky s obsahom čistých rastlinných steról.

Rastlinné steroly majú podobnú štruktúru ako cholesterol a bránia jeho vstrebávaniu do krvi.

Najlepší čaj na zníženie cholesterolu je zelený a navyše obsahuje aj vysoké množstvo antioxidantov.

Výživové doplnky na zníženie cholesterolu

  • Omega 3
  • Psyllium
  • Koenzým Q10
  • monakolín K

Cviky na zníženie cholesterolu

Cvičenie a pohyb vplývajú na znižovanie cholesterolu. Môžete zaradiť:

  • beh
  • plávanie
  • cyklistiku
  • chôdzu
  • silový tréning
  • jógu
  • aeróbne cvičenie

Ako znížiť cholesterol u detí

Normálna koncentrácia celkového cholesterolu u detí by nemala prekročiť 4,3 mmol/l., za hraničnú sa považuje hodnota 4,7mmol/l, za alarmujúcu hodnota nad 5mmol/l.

Zvýšené hodnoty cholesterolu u detí nemusia vzniknúť kvôli nesprávnej životospáve, ale môžu signalizovať aj niektoré ochorenia, napríklad infekcie, poruchy štítnej žľazy, pečene a obličiek.

Domáce recepty na zníženie cholesterolu u detí

Pre deti je dôležité, aby mali správnu výživu a zdravý životný štýl. Zníženie cholesterolu u detí je dôležité pre ich celkové zdravie. Inšpirujte sa niekoľkými receptami na zníženie hladiny cholesterolu v krvi.

  1. Ovsená kaša s ovocím: Pripravte ovsenú kašu z celých vločiek a podávajte ju s čerstvým ovocím, ako sú jahody, maliny alebo banány. Ovsené vločky sú bohaté na rozpustnú vlákninu, ktorá pomáha znížiť hladiny LDL cholesterolu.
  2. Tofu scramble: Urobte rýchle a chutné raňajky tým, že nakrájate tofu (zdroj rastlinných bielkovín) a orestujete ho so zeleninou, bylinkami a korením.
  3. Losos na grile s brokolicou: Grilovaný losos je bohatý na omega-3 mastné kyseliny, ktoré prispievajú k zlepšeniu lipidového profilu krvi. Podávajte ho s dusenou brokolicou a čerstvým citrónovým dresingom.

Zdroje: vasalekaren.sk, unsplash.com, etabletka.sk

Témata:
Zdravie

Najnovšie články