Podporte svoje zdravie pohybom

Každý z nás to už zažil. Nádcha, teplota, bolesti hlavy, žalúdka či iné ťažkosti dokážu znepríjemniť každodenné fungovanie natoľko, že sme ochotní urobiť čokoľvek, aby sme sa im v budúcnosti vyhli. Podľa niekoľkoročných nezávislých vedeckých štúdii je v tomto prípade riešením len zdravý životný štýl. Ten je podľa nich zárukou dlhovekosti a my vám teraz prezradíme ako sa medzi vitálnych jedincov môžete zaradiť i vy.

Nepodceňujte svoje BMI

O BMI sa toho už veľa popísalo. Lekári ho zaznamenávajú do vašej kartotéky počas každej preventívnej prehliadky a toto nevinné číslo reprezentuje aktuálny stav vašej fyzickej kondície. Počíta sa pri ňom pomer hmotnosti k výške.

Ak sa nachádzate v rozmedzí medzi 18,5 až 24,9 ste na tom pomerne dobre. Všetci tí, čo prešvihnú 25-ku by sa však mali mať na pozore. Obezita je totiž vstupenkou do sveta dlhoročných zdravotných komplikácií rôzneho typu. Preto v žiadnom životnom období nezanevrite na pohyb.

Ak chcete zistiť svoje BMI, môžete použiť BMI kalkulačku. Stačí zadať svoju hmotnosť a výšku a kalkulačka vám vypočíta váš BMI index. Je dôležité si uvedomiť, že BMI nie je úplne presným ukazovateľom zdravia a môže byť ovplyvnený rôznymi faktormi, ako je napríklad svalová hmota alebo telesná konštitúcia.

Vždy je teda lepšie sa poradiť s lekárom alebo odborníkom na výživu, ak máte obavy ohľadom svojho zdravia alebo fyzickej kondície.

Cvičiť sa dá v každom veku

Ak neviete ako s ním začať, nemusíte vešať hlavu. Našťastie už existuje veľa odborníkov na zdravé cvičenie, ktorí vám vytvoria tréningové plány na mieru. Začať cvičiť môžete aj vo fintess centre.

V prípade, že vám teraz prebehol mráz po chrbte z predstavy o dvíhaní ťažkých váh, môžete hneď všetky predsudky odsunúť na vedľajšiu koľaj. Dnešné telocvične už disponujú modernými priestormi i nadčasovými cvičebnými pomôckami, takže aj staršie ročníky si v nich prídu na svoje.

Navyše cvičenie pod odborným dohľadom je v tomto prípade viac než žiadúce, pretože v opačnom prípade si môžete neuváženým konaním a nesprávnym prevedením jednotlivých cvikov skôr ublížiť ako zvýšiť vnútornú vitalitu. 

Pohyb na čerstvom vzduchu ako zásobník endorfínov

Pravidelné cvičenie odborníci na zdravý životný štýl odporúčajú dopĺňať aj aktívnou formou pohybu. Začať môžete napríklad pol hodinovými prechádzkami na čerstvom vzduchu, ktoré časom pokojne zameňte za rýchlu chôdzu, beh alebo bicyklovanie.

Leto je zas stvorené na plávanie či turistiku. No a ak máte radi hudbu, určite sa prihláste na kurzy tanca. Všetky spomínané aktivity vás totiž dostanú nielen do formy, ale prinesú aj záplavu hormónov šťastia, ktoré v nemalej miere podporujú silnú imunitu. Na vaše pohybové cvičenia sa však nezabúdajte primerane obliecť.

Staré tepláky preto radšej nechajte v skrini na upratovanie a investujte do spoľahlivého funkčného oblečenia, ktoré dobre saje pot. Skvelé dámske a pánske športové oblečenie dnes už nájdete v každom lepšom internetovom obchode.

Ak sa chystáte cvičiť vonku a to napríklad v zime, je dôležité, aby ste mysleli aj na správne suplementy a napríklad si nepřiivodili zranenie v podobe pretrhnutia svalu a pod. Určite nepodceňte taktiež zahriatie tela a zo suplementov?

To odporúčame napríklad BCAA. BCAA sú aminokyseliny, ktoré patria medzi esenciálne aminokyseliny a sú pre telo nevyhnutné. Sú dôležité pre rast svalov a regeneráciu po cvičení. Najlepšie BCAA sú tie, ktoré obsahujú vysoké množstvo leucínu, izoleucínu a valínu v pomere 2:1:1.

Je dôležité zvoliť BCAA s vysokou čistotou a kvalitou, aby boli účinné a bezpečné na použitie. BCAA sú dôležité pre športovcov a pre tých, ktorí chcú zlepšiť svoju fyzickú kondíciu, pretože pomáhajú podporovať rast svalov a znižujú únavu a bolesť po cvičení.

Môžete ich užívať pred cvičením alebo po cvičení ako doplnok stravy. Preto sa pozrite na následujúce porovnanie BCCA, ktoré nájdete na webu Svetfitness.cz.

Viac ako polovica úspechu je v strave

Zdravie ide ruka v ruke so zdravým stravovaním. Vedecké štúdie už roky naznačujú, že konzumácia väčšieho množstva zeleniny a ovocia sa spája s nižším rizikom srdcovo-cievnych chorôb, mŕtvicou, ale aj rakovinou a predčasnou smrťou.

Aj v tomto prípade však svoje telo na zmenu nastavujte postupne. Pre začiatok stačí, ak sa vzdáte vyprážaných jedál a biely chlieb zameníte za celozrnný. Ťažké prílohy zmenšite a tanier doplňte výdatnou dávkou zeleniny.

V prípade, že chcete organizmus časom nastaviť na režim chudnutia, zaujímavú možnosť ponúka ketóza. Low carb stravovanie vám ponúka možnosť pomocou plnohodnotného jedálnička nastaviť sa na proces redukcie hmotnosti podľa vašich individuálnych potrieb. 

Podporte svoje zdravie pohybom keto dieta
Zdroj: unsplash.com

Spite a vyhýbajte sa nerestiam

Na záver ešte pripomíname, že zdravie okrem pohybu a vyváženej stravy musíte podporiť aj dostatočným odpočinkom. Ľudia, ktorí spia menej ako 7 hodín denne, sú oveľa viac náchylnejší podľahnúť vírusom.

Preto si ľahnite do postele už pred desiatou a doprajte si aspoň 8 hodín výdatného spánku. Dlhovekosť tiež nemá v obľube neresti v podobe nikotínu, alkoholu či enormného množstva kofeínu. Preto ich obmedzte na minimum a uvidíte, aké divy sa začnú diať s vaším telom aj dušou.